OPIČÁK A PITOMCI!
PREMIÉRA PRO STRUNY DĚTEM!

Hudební pohádka

Sobota 27. 11. od 17.50 hod.  | Film Naživo  | 50 min.

Živě sledujte v premiéře online na Film Naživo zde

Hrají: Iva Bittová (housle, zpěv), Pavel Fischer (housle)
dětský sbor Škatulata, sbormistryně Markéta Džuneva

Hudba: Aleš Březina
Kostýmy: Petr Nikl

Scénář: Aleš Březina, Karolína Gattermayerová
Autoři: Wilhelm Hauff, Aleš Březina
Režie NAŽIVO: Viktor Tauš
Producent: Naživo, Struny dětem
Kamera: Martin Douba


„Jak hloupě se často chovají dospělí lidé, když chtějí být důležití,“
právě to je téma pohádkové předlohy spisovatele Wilhelma Hauffa Mladý Angličan, kterou uznávaný skladatel Aleš Březina zhudebnil na objednávku Strun dětem pod názvem Opičák a pitomci. Příběh o lidské závisti a hlouposti zkomponoval Březina přímo pro Ivu Bittovou, která zde zúročí nejen svůj hudební ale i herecký talent.

Opičák a pitomci je pohádka o lidské zvědavosti a hlouposti. Na tu v příběhu vyzrál neznámý cizinec, který si vystřelil ze svých pomlouvačných sousedů. Od cirkusu si koupil opičáka, kterého prohlásil za svého mladého synovce z Londýna. Než jej sousedům představil, naučil jej pár slov anglicky i česky, naučil jej tancovat, koupil mu drahé pestrobarevné oblečení. Lidé z městečka si mysleli, že je to nová móda v Londýně a začali opičákovo oblečení napodobovat a předhánět se v tom, kdo se obleče podivněji. Dokonce začali napodobovat i opičákovo divoké tančení a také se předháněli, kdo zatancuje ještě divočeji. Nakonec byl opičák, jakožto mladý muž z Londýna, pozván na ples pořádaný panem starostou. Všechny dívky s ním chtěly tančit a všichni chlapci soutěžili, kdo ho lépe napodobí. A jak to dopadlo? Uvidíte už 27. listopadu.

Záznam bude dále dostupný zde

Cena vstupenky 249 Kč

Iva Bittová

Málokdo umí spojit zvuk houslí se svým hlasem tak jako Iva Bittová. A málokdo je tak stále jiný a přitom svůj ve všem, co dělá! Rodačka z Bruntálu patří k nejvýraznějším osobnostem české alternativní scény. Od prvního ročníku na brněnské konzervatoři byla členkou brněnského Divadla Husa na provázku, kde setrvala 10 let. Ještě jako studentka na sebe upozornila rolí Eržiky ve filmu Balada pro banditu, následovalo několik celovečerních filmů, např. Ostrov stříbrných volavek, Růžové sny, Zápisník zmizelého. Před herectvím však nakonec dala přednost houslím a zpěvu. Vytvořila řadu autorských projektů s bubeníkem Pavlem Fajtem, skupinou Dunaj a později i se Škampovým kvartetem. Její aktivity sahají od vlastních interpretací lidových písní přes experimentální jazz a rock až po úpravy skladeb vážné hudby. Další etapou a zdrojem inspirace bylo studium barokních houslí a barokního zpěvu na Akademii staré hudby a také studium hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně. V Borech na Vysočině založila pěvecký sbor Babačka, se kterým spolupracuje i koncertuje dodnes.

Aleš Březina

Hudební skladatel, muzikolog a také dlouholetý ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina napsal hudbu k oceňované opeře Zítra se bude… o Miladě Horákové či k opeře Toufar o životních osudech komunisty umučeného kněze a množství další scénické hudby. Jeho hudba zní i ze dvou desítek českých filmů režisérů Jana Hřebejka, Petra Zelenky, Jiřího Menzela či dokumentů Olgy Sommerové a Olgy Špátové. Složil hudbu také pro řadu celovečerních pohádek, například Nejlepší přítel, Princezna a půl království či nejnověji O vánoční hvězdě. Je autorem muzikálů Liduschka (Baarová) pro DJKT Plzeň a Charlotte. A Tri-Coloured Play with Music pro kanadský soubor Theaturtle Toronto. K jeho posledním pracím patří rodinný balet Mauglí pro Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Za svou práci pro divadlo získal dvě ceny Alfréda Radoka, byl nominován na cenu European Film Composer, několikrát byl nominován na Českého lva i na Cenu české filmové kritiky.

Pavel Fischer

Jako sólista spolupracoval Pavel Fischer s řadou českých i zahraničních orchestrů. Ještě na univerzitní půdě se v roce 1989 stává spoluzakladatelem a primáriem Škampova kvarteta, souboru, s nímž pravidelně koncertoval na nejvýznamnějších světových pódiích, mezi jinými Wigmore Hall v Londýně, Carnegie Hall a Lincoln Center v New Yorku nebo Santory Hall v Tokiu. Pavel Fischer spolupracoval s vynikajícími umělci jako jsou – Josef Suk, Jiří Bárta, Dagmar Pecková, Melvyn Tan, Kathryn Stott, Janine Jansen, ad. U firmy Supraphon vydal se Škampovým kvartetem celou řadu CD, nahrávky kvartetů Leoše Janáčka a Bedřicha Smetany získaly výroční ceny „Harmonie“ (2001, 2002). Po odchodu ze Škampova kvarteta v roce 2008 se Pavel Fischer začíná intenzivně věnovat pedagogické činnosti – mistrovské kurzy na Royal College a Royal Academy v Londýně, Concertgebouw Amsterdam, Kvartetní Akademii v Amsterdamu, Chetham´s School of Music v Manchesteru, a v r. 2009 se stává řádným profesorem na RNCM v Manchesteru a později rovněž na Royal Birmingham Conservatoire. Od léta roku 2018 působí jako ředitel „Winterschool“ při „Australském festivalu komorní hudby “ v australském Townsvillu-Queenslandu. Jeho mimořádný zájem o hudbu jiných žánrů vyústil mimo jiné v dlouholetou spolupráci s Ivou Bittovou, k založení souboru „Bardolino“. V prosinci 2009 účinkoval jako host na projektu Iana Andersona a Jethro Tull a v roce 2019 zakládá multižánrové duo spolu s akordeonistou Jakubem Jedlinským. Jako skladatel se poprvé představil svými třemi smyčcovými kvartety. Premiéra prvního kvartetu „Morava“ zazněla v dubnu 2008 v Carnegie Hall v New Yorku, česká premiéra na podzim 2008 v komorním cyklu České filharmonie.

Sbor Škatulata

Dětský pěvecký sbor Škatulata v Horoměřicích při ZUŠ Libčice nad Vltavou vznikl v roce 2009. Sbor založila Mgr. Markéta Džuneva s úmyslem vytvořit mimopražskou přípravku známého chlapeckého sboru Pueri gaudentes. Sbor Pueri Horoměřice, tehdy čistě chlapecký, spolupracoval s pražskými přípravkami, spoluúčinkoval na veřejných koncertech Pueri gaudentes a tato spolupráce funguje dodnes. V současné době již několik chlapců z horoměřické přípravky zpívá v chlapecké, ale i mužské části koncertního sboru.